Visual Othering. 1100-1200. Einleitung
DOI:
https://doi.org/10.57871/fkw5420132Abstract
In this issue, eight scholars from five different countries provide multifaceted and multilingual insights into the production of Otherness in the art and literature of the High Middle Ages. The themes discussed include the principles of visual Othering in the 12th century (Silke Büttner), the representation of Muslims on the facades of Romanesque churches in France and Spain (Inés Monteira Arias), the visualization of Jews at the abbey church of Vézelay (Vivien Huys) and on the Ebstorf map (Asa Mittman), the changing representations of armed women (Madeline Caviness), and the permeability of the boundaries of the “human” in Marie de France’s Eliduc (Anna Klosowska). The review section complements and extends these insights with a discussion of an anthology on the representation of gender and sexuality in medieval Europe (Anja Rathmann-Lutz) and of a handbook on the meanings of the monstrous from antiquity to the present (Gunnar Mikosch). The artistic contribution to this issue is a lighting object entitled desire (Sigrid Sandmann).
Acht Wissenschaftler_innen aus fünf Ländern geben in diesem Themenheft facettenreich und vielsprachig Einblicke in die Produktion des/der Anderen in der europäischen Kunst und Literatur des Hochmittelalters. Thematisiert werden die Prinzipien des visuellen Othering im 12. Jahrhundert (Silke Büttner), die Repräsentation von Muslim_innen an romanischen Kirchen in Spanien und Frankreich (Inés Monteira Arias), die Visualisierung von Juden in der Abteikirche von Vézelay (Vivien Huys) und auf der Ebstorfer Weltkarte (Asa Mittman), die Entwicklung der Darstellung Waffen führender Frauen (Madeline Caviness) sowie die Durchlässigkeit der Grenzen des ‚Menschlichen‘ in Marie de France's Eliduc (Anna Klosowska). Der Rezensionsteil ergänzt und erweitert diese Einblicke mit Besprechungen eines Sammelbandes zur Repräsentation von Geschlecht und Sexualität im mittelalterlichen Europa (Anja Rathmann-Lutz) und eines Handbuches zur Bedeutung des Monströsen von der Antike bis heute (Gunnar Mikosch). Künstlerischer Beitrag zu dieser Ausgabe ist das Leuchtobjekt desire (Sigrid Sandmann).
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